Verhoog de vindbaarheid van je school met goede teksten

Verhoog de vindbaarheid van je school met goede teksten

Heb je je eigen school of schoolbestuur wel eens gegoogled? Hoe vindbaar ben je eigenlijk? In dit artikel leggen we uit hoe je met een goede webtekst de online vindbaarheid kunt vergroten.

Stel je eens voor; je bent net verhuisd van Amsterdam naar Den Haag en je zoekt een school voor je kinderen. Uiteraard pak je google erbij. ‘Basisschool goede leerprestaties Den Haag’, vul je in. Welke school komt bovenaan? Die website ga je bekijken en nummer twee ga je ook nog bekijken, maar van nummer drie en vier weet je niet eens meer de schoolnaam.

Bovenstaand scenario laat maar weer eens zien hoe belangrijk het is dat jouw school of schoolbestuur bovenaan de Google-ranglijst komt. Om dat voor elkaar te krijgen, is het aan te raden de schoolwebsite te voorzien van zogeheten SEO-teksten.

Wat is SEO?
SEO-schrijven heeft tot doel om de online vindbaarheid te vergroten. Daarvoor is het belangrijk om een lijst van zoektermen te maken die bij jouw school of scholengemeenschap passen. Denk daarbij aan hele basale dingen zoals de plaatsnaam of de wijk, maar ook aan zoektermen als ‘goede basisschool’ of ‘Engels vanaf groep 1’. Deze zoektermen worden op strategische plekken in de tekst ingevoegd waardoor een zoekmachine zoals Google de website beter kan vinden. Om de online vindbaarheid van jouw schoolwebsite te vergroten hebben wij hier een aantal tips op een rijtje gezet die op lange termijn je online vindbaarheid vergroten.

Tips:

  1. Ontdek hoe het gesteld is met de online vindbaarheid van de school door verschillende veelgebruikte zoektermen door Google te halen. Gebruik zoektermen vanuit het gedachtegoed van de zoeker. Denk maar aan het voorbeeld hierboven; je bent net verhuisd en zoekt een school. Welke termen vul je dan in? Maak een lijstje waarbij je opschrijft op de hoeveelste plek jouw school eindigt. De zoektermen waar je op plek 3 of lager uitkomt, kunnen een verbeterslag hebben. Sta je ergens op plek tien of lager? Dan is er écht werk aan de winkel! N.B. Zoeken kun je het beste doen in een ‘incognitovenster’ omdat Google eerder gebruikte zoektermen onthoudt. Dit kan een vertekend beeld geven.

  2. Zet vervolgens alle webteksten in een word-bestand en via de zoekfunctie tel je hoe vaak de zoektermen van je lijstje terugkomen in de bestaande teksten. Vervolgens loop je elke zin na en bedenk je of één van de zoektermen hierin kunt aanvullen. Hoe vaker een zoekterm terugkomt, hoe beter de vindbaarheid. Bijvoorbeeld: veel geïnteresseerden zoeken op een plaatsnaam of op de naam van een wijk: ‘Goede basisschool Leidsche Rijn’. Terwijl zo’n plaatsaanduiding in teksten vaak maar weinig voorkomt. Je kunt ‘Leidsche Rijn’ gerust tien of twintig keer toevoegen, verspreid over verschillende pagina’s. Zorg er wel voor dat de tekst leesbaar blijft.

  3. Heeft jouw school een duidelijke profilering? Dan wil je natuurlijk dat geïnteresseerden je ook op die profilering kunnen vinden via Google. Blinkt jouw school bijvoorbeeld uit op het gebied van techniekonderwijs? Laat dit terugkomen in de teksten en voorzie de tekst dan van zoektermen die hierbij passen. Zie je een dalend aantal inschrijvingen voor een bepaalde afdeling? Wellicht is de vindbaarheid van die afdeling niet optimaal. Pak de teksten eens aan.

  4. Zoektermen zijn voor google het beste vindbaar als ze in een tussenkopje of titel van een pagina staan. Vaak kun je in het cms-systeem gradaties aanbrengen in koppen. Maak daar gebruik van en voorzie zoveel mogelijk koppen van een zoekterm van jouw lijst. Dit helpt niet alleen Google, maar ook bezoekers om jouw site beter te begrijpen en te navigeren.

  5. Google geeft de voorkeur aan beveiligde websites. Om je website te beveiligen is het aan te raden een zogeheten Secure Sockets Layer (SSL) certificaat te hebben. Mensen willen graag dat hun gegevens online veilig en beschermd zijn en ook de vindbaarheid wordt vergroot.

  6. Maak gebruik van interne links op jouw website die naar een andere pagina op de website linken. Deze kunnen overal op de website staan, van je menu tot je pagina of footer. Google doorloopt via een algoritme alle pagina’s, maar als deze niet met elkaar verbonden zijn, kan de Google sommige pagina’s niet goed vinden.

Door gebruik te maken van deze tips stijg je niet in een keer naar de top van de zoekresultaten, maar door de schoolwebsite steeds te verbeteren stijg je op de lange termijn hoger in de zoekresultaten van Google. Dit zul je terugzien in de bezoekersaantallen van de schoolsite en als het goed is ook in het aantal aanmeldingen. Succes!

afspraak voor een professionele website?