Een beeld zegt meer dan…

We zijn gewend geraakt aan het kijken naar beelden en vooral via digitale media. Lange teksten worden al gauw aan de kant geschoven; we willen snel en duidelijk worden geïnformeerd. Beeld en tekst zijn onlosmakelijk verbonden en hebben een grote invloed op de profilering en presentatie. Het maken en kiezen van de juiste beelden kan echter lastig zijn. Welke beelden plaatst u op de website en welke liever niet? 

TIP 1: Foto’s van eigen leerlingen en medewerkers 

Stockfoto’s zijn vrijwel direct te herkennen, omdat ze in scène zijn gezet. Ze komen daardoor niet spontaan en natuurlijk over. Bovendien zijn ze gemaakt voor een groot publiek en daardoor niet uniek of onder-
scheidend. Foto’s van ‘echte’ leerlingen en medewerkers die het naar hun zin hebben op de school brengen het verhaal juist wel naar voren. Ze stralen oprecht plezier uit, wat de sfeer van de school en de website echt maakt. 

TIP 2: Focus op een klein aantal voorwerpen

Het idee is leuk: een foto van het klaslokaal tijdens de knutselles. Maar een foto met zo’n 25 kinderen en knutselspullen verspreid door het lokaal zorgt voor een erg onrustig beeld. De kijker weet niet waar hij moet kijken, omdat zijn oog wordt blootgesteld aan oneindig veel voorwerpen. Effectiever en rustiger is een beeld van een leerling die geconcentreerd met haar knutselwerkje bezig is.


TIP 3: Zorg voor oogcontact 

Als iemand u aanspreekt terwijl diegene met zijn rug naar u toe staat, voelt u zich niet aangesproken. Hetzelfde geldt voor beelden. Een foto waarop iemand van de achterkant is gefotografeerd doet niets met de kijker. Als de persoon op de foto daarentegen de camera inkijkt, voelt de kijker contact en ontstaat er een zekere mate van verbinding. Ook kan de open houding helpen bij het overbrengen van een betrokken sfeer.

Delen via: Facebook Twitter Linked-In Google+ Pinterest Email
Terug naar overzicht